Το ΚΑΣ ενέκρινε την απόσπαση και επανατοποθέτηση των αρχαιοτήτων της Βενιζέλου

76

Έπειτα από μαραθώνια συνεδρίαση η οποία διήρκεσε περί τις 14 ώρες, το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο ενέκρινε πριν από λίγο την πρόταση της Αττικό Μετρό για κατασκευή του σταθμού Βενιζέλου με τη μέθοδο της προσωρινής απόσπασης και επανατοποθέτησης των αρχαιοτήτων. Η πρόταση εγκρίθηκε με ευρεία μάλιστα πλειοψηφία καθώς υπέρ αυτής ψήφισαν 13 μέλη του Συμβουλίου και κατά δύο.

Τις προηγούμενες ώρες 

Είναι μιάμιση η ώρα τα ξημερώματα της Πέμπτης και η συνεδρίαση του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου για τον σταθμό Βενιζέλου του μετρό Θεσσαλονίκης, συνεχίζεται. Παρότι παρήλθαν σχεδόν επτά ώρες από την έναρξή της, έως αυτή την ώρα, ακόμη δεν έχει ολοκληρωθεί ο κύκλος της παρουσίασης της πρότασης της Αττικό Μετρό για την κατασκευή του σταθμού με τη μέθοδο της προσωρινής απόσπασης και επανατοποθέτησης των αρχαιοτήτων.

Μετά όσα προηγήθηκαν στην αρχή της συνεδρίασης και για τα οποία υπήρξαν σχετικά ρεπορτάζ της Voria.gr, γύρω στις 8 το βράδυ ξεκίνησε η κύρια φάση της συζήτησης. Αρχικά το λόγο πήρε για περίπου δέκα λεπτά ο γενικός γραμματέας Υποδομών Γιώργος Καραγιάννης ο οποίος αναφέρθηκε στην αναγκαιότητα να αλλάξει η μέθοδος κατασκευής του σταθμού και να επανέλθει η προηγούμενη λύση της απόσπασης και επανατοποθέτησης των αρχαιοτήτων και παράλληλα τόνισε ότι βούληση της κυβέρνησης είναι να προχωρήσει αυτή η λύση καθώς κατά την εκτίμησή της, είναι η μόνη εφαρμόσιμη.

Αμέσως μετά το λόγο πήραν τα στελέχη της Αττικό Μετρό. Αρχικά ο πρόεδρος της εταιρείας Νίκος Ταχιάος και εν συνεχεία ο διευθύνων σύμβουλος Νίκος Κουρέτας, καθώς και στελέχη της εταιρείας οι οποίοι ανέπτυξαν την πρόταση για κατασκευή του σταθμού με τη μέθοδο της προσωρινής απόσπασης και επανατοποθέτησης των αρχαιοτήτων. Σύμφωνα με πηγή της Voria.gr η παρουσίαση διήρκεσε περισσότερο από τρεις ώρες καθώς παρουσιάστηκαν περίπου 140 διαφάνειες, μαζί και όλες οι παράμετροι της προτεινόμενης λύσης.

Το 2018 είδαμε ότι η λύση in situ δεν είναι εφαρμόσιμη

Ακολούθησε μια εξαντλητική διαδικασία ερωτήσεων από τα μέλη του ΚΑΣ προς τα στελέχη της Αττικό Μετρό. Έχει ιδιαίτερο ενδιαφέρον όσα είπε, ερωτώμενος, ο διευθυντής του Μετρό Θεσσαλονίκης Γιώργος Κωνσταντινίδης. Απαντώντας σε ερώτηση σχετικά με τη λύση κατασκευής του σταθμού με διατήρηση των αρχαιοτήτων ο κ. Κωνσταντινίδης είπε, σύμφωνα με πληροφορίες ότι “πράγματι, μετά την απόφαση του ΚΑΣ το 2017 συγκροτήσαμε ειδική ομάδα προκειμένου να μελετήσει αυτή τη λύση. Όμως, δυστυχώς, δεν καταφέραμε να φτάσουμε σε κατασκευάσιμη λύση. Το 2018 είδαμε ότι η διαδικασία αυτή δεν μπορούσε να δώσει τη λύση που θέλαμε και μέχρι σήμερα δεν μπορούμε ακόμη να έχουμε μία μελέτη που να αποδεικνύει ότι υπάρχει κατασκευασιμότητα στη λύση in situ”.

Ο κ. Κωνσταντινίδης ρωτήθηκε επίσης για το πως μια πρόταση – μελέτη του 2017 που δεν έφερε υπογραφές μηχανικών έγινε εν συνεχεία υπουργική απόφαση για να απαντήσει ότι “αυτό είναι ένα θέμα το οποίο δεν είναι στην αρμοδιότητά μου”.
Μετά τα μεσάνυχτα κλήθηκε στην αίθουσα ο μηχανικός Δημήτρης Κορρές ο οποίος είχε αναλάβει τη μελέτη για το έργο της απόσπασης των αρχαιοτήτων από τον Σταθμό Βενιζέλου και έχει ήδη υλοποιήσει τη μελέτη και έχει μετάσχει στο έργο της απόσπασης των αρχαιοτήτων στο Σταθμό Αγίας Σοφίας.

Κληθείς να απαντήσει σε ερωτήσεις σχετικά με την απόσπαση και επανατοποθέτηση των αρχαιοτήτων είπε, σύμφωνα με πληροφορίες, πως από αυτήν την διαδικασία δεν θα υπάρξει κίνδυνος για τις αρχαιότητες, ότι μπορεί να υπάρξει άριστη συνεργασία με τους αρχαιολόγους και να γίνει ό,τι υποδείξουν εκείνοι κατά την απόσπαση και επανατοποθέτηση. Ανέφερε επίσης πως η απόσπαση θα διαρκέσει περίπου έξι μήνες και άλλους τρεις η επανατοποθέτηση.

Σε νέα παρέμβασή του ο πρόεδρος της Αττικό Μετρό Νίκος Ταχιάος ξεκαθάρισε προς τα μέλη του ΚΑΣ ότι “ο σταθμός δεν πρόκειται να παραδοθεί εάν προηγουμένως δεν έχουν αποκατασταθεί πλήρως οι αρχαιότητες στο -1 επίπεδο”.

Σύμφωνα με πληροφορίες, έως και αυτή την ώρα, κοντά 1.30 τα ξημερώματα, τα μέλη του ΚΑΣ συνεχίζουν τις ερωτήσεις επί της παρουσιασθείσας μελέτης. Μάλιστα, σύμφωνα με πηγή της Voria.gr, κάποια από τα μέλη του ΚΑΣ έθεσαν και το ερώτημα “γιατί δεν καταργείται ο σταθμός και να λειτουργήσει χωρίς αυτόν το μετρό;”.

Παράλληλα, έξω από την αίθουσα της συνεδρίασης παραμένουν όλοι οι παράγοντες της Θεσσαλονίκης προκειμένου, μόλις κληθούν, να πουν τη γνώμη τους για το επίμαχο θέμα. Πάντως, ουδείς είναι σε θέση να εκτιμήσει αυτή την ώρα, εάν η συνεδρίαση θα συνεχιστεί χωρίς διακοπή, έως ότου ολοκληρωθεί ή εάν θα υπάρξει κάποια διακοπή προκειμένου να συνεχιστεί νωρίς το πρωί.

Πηγή: Μακεδονία